بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirobbbilalamin
mafhumnya:sesungguhnya solatku, amal ibadahku, hidupku serta matiku kerana Tuhan sekalian alam

Dengan Pena hatiku berkata,
Dengan pena diriku bersuara

Sabtu, 14 Mei 2011

CINTA Merpati Putih




“Inginku terbang tinggi,

Menggapai impian yang terlakar dihati,

Masakan mampu ku terus kecapi,

Sayapku patah belum diubati”

-Monolog merpati-


Ku merenung keluar jendela dengan dengan pandangan yang kosong. Seakannya menanti sesuatu datang menyapa menyampaikan berita gembira. Tapi semuanya hampa. Tiada bayangan yang mengatakan semua itu akan menjelma. Semua yang diimpikan hanyalah kenangan yang hidup dalam fikiran dan memang akan sukar dilupakan. Penderitaan, kekosongan, kesunyian, dan kegelapan. Satu kehilangan yang sangat besar ertinya dalam kehidupan. Disaat diri memerlukan seorang teman untuk berkongsi perasaan, disaat itu jugalah Allah SWT meragut semuanya pergi dari genggaman. Terasa bersendirian membilang detik-detik yang belum pasti, menghitung hari-hari yang belum tentu menjamin kebahagiaan.

“Akak, akak ada didalam?” sapa satu suara. “Siapa tu ?” jawabku kembali. “Sha ni akak, boleh sha masuk?. Jawabnya kembali. Syasha Syahirah, seorang adik yang sangat memahami, yang selalu berada disaat ku suka dan duka. Syasha Syahirah yang peribadi dan kehidupannya hampir serupa denganku. Mungkin itu juga yang membuatkan kami rapat dan suka membincangkan masalah kami bersama walaupun kami bukanlah adik beradik kandung.

“Kenapa sejak kebelakangan ni sha nampak akak asyik muram ja, akak ada masalah ka? Soal Sha. “Ntahlah dik. Fikiran akak rungsing”. “Akak masih ingatkan dia?” “Ya dik, masih sukar dilupakan hingga saat ini walaupun akak tahu semua impian kak tu dah hancur. “Sabarlah akak, Insya’Allah semoga hidup akak lebih baik selepas ni. Ingat firman Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 5-6

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً . إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً

“Kerana sesungguhnya bersama tiap kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama tiap kesulitan ada kemudahan”


“Terima kasih dik, semoga Allah merahmati hidup adik” “Dan ingat, akak seorang yang kuat, sebab itu akak diuji Allah SWT, sebabnya Allah SWT tidak akan menguji seseorang itu melebihi kemampuan orang itu sendiri. Firmannya dalam surah Al Baqarah ayat 286

لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ

“Allah tidak akan membebani seseorang itu kecuali sesuai dengan kemampuannya. Ia akan mendapat pahala (dari kebaikan) yang telah dilakukannya dan mendapat seksa (dari kejahatan) yang telah dikerjakannya”


Merpati putih yang suatu ketika dahulu mampu terbang tinggi kini hanya mampu melihat keindahan alam dari kaca mata seorang kawan. Jatuh dari dahan yang dahulunya menjadi tempat perlindungan, terbuang dan disisihkan oleh sebuah perasaan yang dahulunya diagungkan. CINTA. Kata pujangga, “Cinta bunga kan layu, cinta manusia kan mati, cinta dunia kan berlalu, cinta Allah itu yang abadi”. Kerana cintakan manusia, ku terbuang ke tepi. Dihina dan disisihkan sepertinya cintaku itu tiada harga pada diri, cinta yang disepahkan setelah sekian lama ku taatkan. “Ya Rabbi, ampunkan khilafku, ampunkan kesalahanku. Sungguh benar kesilapan itu telah ku lalui dan ku pohon ampunanMu.”

Keindahan-keindahan itu telah hancur. Hatiku diluka dan ditikam berkali-kali seakannya aku tidak punya perasaan. Manusia yang ku sangka bakal menjadi imamku telah menghancurkan dan tidak sanggup bertanggungjawab terhadapku lantas pergi mencari bunga-bunga segar diluar sana untuk manjadi liburannya setiap hari. Aku hanyalah sebagai ludahan jijik yang dihamburkannya setelah sekian lama ku taatkan kesetiaan ini padanya. Ku ingin terbang tinggi, ku ingin gapai impian dihati tapi masakan ku mampu andai sayapku masih belum sembuh, andai lukaku masih belum pulih. Hari-hariku berubah daripada seorang yang riang bermain di hutan kepada seseorang yang sangat pendiam. Hanya mampu melihat kebahagiaan dan keceriaan yang dikecapi manusia diluar sana sedangkan diri terkurung melawan kesakitan. “Sakitnya Ya Tuhan, sukarnya kehidupan, bantuku Ya Tuhan”

Hanya tangisan yang bisa meredakan perasaan. Dalam tiap tangisan disusuri keinsafan, cukup menenangkan. Masihku buntu mencari jalan, mencari diri dalam kegelapan. Duniaku masih suram, bisu tak mampu ku ucapkan apa yang ku rasakan. Satu demi satu masalah menjatuhkan, merebahkan pegangan. “Ya Tuhan, bantuku hadapi semua ini”

*************************************************************************************

“Dalam kegelapan hati dan perasaan,

Terpancar sinarMu Tuhan,

Dalam kelamnya malam, terhias rembulan,

Pengubat hati dalam keresahan”

-Monolog merpati

Dalam kegusaran ku mencari diri, ku mencari Tuhan. Teresak-esak mengenangkan kesilapan. An-Nu'man bin Basyir berkata, "Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas....” Yang halal itu tidak dilarang, tetapi yang haram itu adalah dilarang. Segala perbuatan yang menjurus kepada yang haram juga adalah dilarang. Begitu juga dalam perhubungan sesama manusia. Dalam ketandusan ilmu Tuhan, aku temui sebuah jawapan akan kegusaran hidup dan bebanan fikiran selama ini. Sesuatu yang menghampiri yang dilarang itulah yang membebani hidupku selama ini. Firmannya dalam surah Al-Israa’ayat 32:

وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”


Astagfirullahaladzim. Ya Allah ampunkan ku. Kesilapan lalu yang jelas dimataku. Memberi kasih pada yang bukan haknya. Melafaz sayang kepada lelaki yang bukan suamiku. Ampunkan ku Ya Rabb. Alhamdulillah kesukaran itu menjadi penawar segala kesakitan dihati. Ku melihat kejadian itu sebagai sebuah rahmat dariMu yang memberi dan menilai hati manusia. Engkau angkatku dari kolam lumpur yang hina ke taman bunga milikMu untuk merasa nikmat bahagaia sebenar disisiMu. Alhamdulillah, kesukaran itu mengajarku sesuatu yang beerti dalam hidupku. Meskipun berdarah, ia terubat dengan lantunan bacaan kitabMu yang menenangkan.

"Ya Allah, diriku hamba biasa yang tidak lekang melakukan dosa. Impianku menakluk mimpi tapi dosaku menggunung tinggi. Khilaf semalam masih menghantui, meski ingin dilupakan, ia masih mengganggu fikiran. Ampunkanku Ya Tuhan. Berilah sedikit kekuatan, berikanlah pedoman. Syukur padaMu kini ku mampu tersenyum, mampu menyatakan bertapa aku bahagia dan ceria merasai limpahan nikmatMu yang tidak terhingga."

Tatkala mereka bahagia berdampingan,
biarlah ku keseorangan menanti saat bahagia yang Engkau redha itu datang.

Tatkala mereka bergurau dan bercanda,
biarlah ku titiskan air mata keinsafan mengenangkan segala dosa-dosa.

Tatkala mereka saling menasihatkan,
cukuplah hatiku terubat dengan ilmu-ilmuMu yang mendidik dan menenangkan.

Tatkala mereka saling bertanyakan khabar,
cukuplah bagiku menjaga akal dan fikiranku daripada digoyah syaitan.

Tatkala mereka menyampaikan kasih dan sayang,
cukuplah hanyaMu bagiku Tuhan. kasih dan cinta yang tak terucapkan melalui kata.



*************************************************************************************

“Ku terbang tinggi dalam jagaan ayah dan bonda,

Ku gapai langit dalam redha Tuhan yang Esa,

Mudahan tidak tersungkur pada lemahnya jiwa,

Tidak rebah dalam kealpaan diri sebagai manusia.”

-Monolog merpati



Kini merpati mampu terbang tinggi. Cintakan Allah, cinta manusia akan menyusuri. Biarlah sejarah itu ternukil dalam lembaran semalam. Hari ini cerita baru yang akan diceritakan. yang pasti hari ini adalah permulaan bagi sesuatu yang baru dan hidup pada hari ini adalah nikmat yang sukar digambarkan. Impian itu masih mampu dicapai. CINTA Merpati Putih akhirnya terpasak disitu, pada Pencipta yang yang Maha Mengasihani. " Akak, sha gembira tengok akak macam ni" "Syukur dik, Allah memberi ruang untuk kak merasai dunia baru yang tidak hipokrit untuk akak melakukan sesuatu yang baik" "Harapannya bila tertoleh kebelakang melihat kembali setiap kejadian yang telah dilalui, hati mampu tersenyum penuh kesyukuran, kerana apa yang telah terjadi itulah yang menjadikan sapa kita pada hari ini, dan harapannya senyuman penuh kesyukuran itu terus kekal disepanjang perjalanan ini" Insya'Allah. Rencana Allah SWT penuh rahsia, Allah sentiasa mahukan yang terbaik untuk hambanya. Kita sendiri yang menzalimi diri mengingkari pada yang Hak, menidakkan pada fitrah kejadian dan sengsara dengan perbuatan tangan kita sendiri. Mudahan diampunkan dosa merpati dan sekalian umat manusia. Firmannya dalam surah al-araf ayat 23


رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ

"Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya pastilah kami termasuk orang- orang yang merugi"

*************************************************************************************

رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
" Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau- lah Maha Pemberi(karunia)."

Ana pena
14052011/05:21 am
Baitul 82 kd

0 ulasan:

Catat Ulasan