بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirobbbilalamin
mafhumnya:sesungguhnya solatku, amal ibadahku, hidupku serta matiku kerana Tuhan sekalian alam

Dengan Pena hatiku berkata,
Dengan pena diriku bersuara

Jumaat, 13 Mei 2011

Berdoalah tatkala susah dan senang



Dari Abu Hurairah radiallahu anhu, Rasulallah SAW bersabda: "Siapa yang ingin dikabulkan doanya ketika sempit dan susah, maka hendaklah ia memperbanyakkan doa saat keadaan lapang dan senang"

***************************************************************************************

Pengertian doa

Pertama, do'a dalam pengertian "Ibadah." Seperti dalam Al-Quran surah Yûnûs ayat 106.


Artinya: "Dan janganlah kamu beribadah, kepada selain Allah, iaitu kepada sesuatu yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepada engkau dan tidak pula mendatangkan mudarat kepada engkau."

Maksud kata berdo'a di atas adalah ber-"ibadah" (menyembah). Iaitu jangan menyembah selain daripada Allah, yakni sesuatu yang tidak memberikan manfaat dan tidak pula mendatangkan mudarat kepadamu.

Kedua, doa dalam pengertian "Istighatsah" (memohon bantuan dan pertolongan). Seperti dalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 23 dibawah ini.


Artinya: "Dan berdo'alah kamu (mintalah bantuan) kepada orang-orang yang dapat membantumu."

Maksud kata ber-"doa" (wad'u) dalam ayat ini, adalah "Istighatsah" (meminta bantuan, atau pertolongan). Iaitu mintalah bantuan atau pertolongan dari orang-orang yang mungkin dapat membantu dan memberikan pertolongan kepada kamu.

Ketiga, Doa dalam pengertian "permintaan" atau "permohonan." Seperti dalam Al-Quran surah Al-Mu'minûn ayat 60 dibawah ini.


Artinya: "Mohonlah (mintalah) kamu kepada-Ku, pasti Aku perkenankan (permintaan) kamu itu."

Maksud kata "Doa" (ud'ûnî) dalam ayat ini adalah, "memohon" atau "meminta." Iaitu, mohonlah (mintalah) kepada Aku (Allah) nisscaya Aku (Allah) akan perkenankan permohonan (permintaan) kamu itu.


Keempat, Doa dalam pengertian "percakapan". Seperti dalam Al-Quran surah Yûnûs ayat 10 dibawah ini.

Artinya: "Doa (percakapan) mereka di dalamnya (surga), adalah Subhânakallâhumma (Mahasuci Engkau wahai Tuhan)."

Kelima, Doa dalam pengertian "memanggil." Seperti firman Allah dalam Al-Quran dibawah ini.


Artinya: "Pada hari, dimana la mendoa (memanggil) kamu."

Maksud kata "doa" (yad'û) dalam ayat ini adalah "memanggil." Yaitu, pada suatu hari, dimana la (Tuhan) menyeru (memanggil) kamu.

Keenam, Doa dalam pengertian "memuji." Seperti dalam Al-Quran surah Al-Isrâ' ayat 110 dibawah ini.


Artinya: "Katakanlah olehmu hai Muhammad: berdoalah (pujilah) akan Allah atau berdoalah (pujilah), akan Ar-Rahmân (Maha penyayang)."

Maksud kata "doa " (qulid'û) dalam ayat ini adalah "memuji". Yaitu, pujilah olehmu Muhammad akan Allah atau pujilah olehmu Muhammad akan Al-Rahmân.

Maka atas dasar huraian di atas dapat diambil kesimpulan bahwa "doa" adalah ucapan permohonan dan pujian kepada Allah SWT. dengan cara-cara tertentu disertai kerendahan hati untuk mendapatkan kemaslahatan dan kebaikan yang ada disisi-Nya. Atau dengan istilah Al-Tîbî seperti dikutip Hasbi Al-Shidiq "do'a" adalah "Melahirkan kehinaan dan kerendahan diri serta menyatakan kehajatan (kebutuhan) dan ketundukan kepada Allah Swt."

sumber:http://www.abatasa.com/pustaka/detail/ulumul-quran/95/

*************************************************************************************

Manusia sering lalai dan alpa dalam mengingati Allah tatkala senang. Hanya ketika susah beresak-esak air mata memohon pertolongan dan kekuatan dari Tuhan. Tidak terlepas nasihat juga buat diri ana yang tidak terlepas daripada khilaf dan kealpaan. Doa merupakan senjata orang mukmin. Doa merupakan permintaan, percakapan, pertolongan dengan penuh pengharapan kepada Tuhan. Siapalah kita didunia ini yang penuh dengan segala kelemahan dalam menghadapi kehidupan. Tiap satu rencana Allah yang penuh rahsia yang tidak tahu bagaimana mungkin kita diduga semata-mata sebagai latihan dan penilai tahap keimanan manusia.

Seringkali kita terlupa untuk berdoa tatkala senang, tatkala Allah menghilangkan segala kesusahan yang melanda dan kita berlakon seakan-akan tidak ada apa yang pernah berlaku sebelumnya. Allah sukakan hambanya yang selalu berdoa padaNya tanda tunduk dan patuh kepadaNya. Manusia seringkali diuji dan diduga dengan pelbagai bentuk ujian dan cabaran. Hanya pada Allah tempat kita mengharap melalui perantaranya ialah Doa! Begitulah Allah mendidik manusia menyukuri segala nikmat dan tidak putus asa melalui berdoa. Dengan berdoa, ia mendidik manusia untuk belajar bersyukur dan merendah diri, mengajar manusia untuk hanya mengharap pada Allah tatkala susah dan senang, mengajar manusia tatkala tiada bantuan lain didunia, Allah tetap bersama dikala susah dan senang jika kita sentiasa mengingatiNya. Allah telah berfirman dalam surah al baqarah ayat 152


kerana itu, ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku akan ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaku, dan janganlah kamu mengingkari nikmatKu


Begitu besar nikmat yang Allah berikan, Subhanallah. Kalau kita ingatkan Allah, Dia juga akan ingat kita. Jagalah Allah dengan erti kata buatkan kebaikkan dijalanNya dan jauhi laranganNya. Insya'Allah berkat usaha dan doa yang berterusan, Allah juga akan menjaga kita dari segala bentuk kesusahan didunia. Berdoalah siang dan malam, tatkala susah dan senang, dimana dan bagaimana juga keadaannya. Firman Allah:

(iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri,duduk atau dalam keadaan baring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata),
"Ya Tuhan kami,tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.
(Ali Imran : 191)

Cukuplah Allah bagiku tempatku meminta pertolongan dan tempatku meletakkan harapan. Berdoalah untuk kebaikkan dan meninggalkan laranganNya. Mudahan hidup kelak diberkati dan diberikan kebahagiaan sebenar dunia akhirat. Amin~

ana pena
13052011/12:57 am
Baitul 82 kd

0 ulasan:

Catat Ulasan